Dávám sbohem cukru

Náš milovaný cukr. Každý ho miluje v různých podobách. Ať už se jedná o zmrzlinu z cukrárny na rohu nebo narozeninový dort. Jenže takový cukr se nevyskytuje pouze na místech, kde ho očekáváte, ale i na velké spoustě dalších míst. Pojďme se podívat blíže, kde všude můžeme najít přidaný cukr:

  • cereální vločky se sušeným ovocem
  • ochucený jogurt
  • slazené limonády (sladidla se počítají)
  • omáčky přidávané do jídla z fastfoodu
  • kupovaný kompot
  • kupovaná sterilovaná zelenina
  • různé „zdravé“ pamlsky
  • různé nezdravé pamlsky
  • předpřipravená hotová jídla
  • různé skoro kávy v řetězcích
  • jídla v restauracích
  • a další

Po pravdě je celkem obtížné vybrat si nějaký pokrm tak, aby neobsahoval cukr. Útočí na nás ze všech stran. Ale to není to nejhorší na cukru. Pro mě je jeho nejhorší vlastnost v podobě závislosti na něm. Taky to určitě znáte. Po obědě nebo večeři je čas dát si zákusek obsahující cukr. Čím více cukru spořádáte, tím na něj máte větší chuť. Vědci provedli pokus na myších závislých na kokainu a po dobu 14 dní jim dávali možnost pít ze dvou napajedel, v jenom byla voda s kokainem a ve druhém byla voda s cukrem. Velká většina myší se rozhodla pít vodu s cukrem.

A i pro mě byl cukr záchytný bod, když jsem neměl zrovna nejlepší den. Dal jsem si za odměnu sladkou tyčinku nebo raději dvě, protože to byl opravdu náročný den a takovou odměnu jsem si zasloužil. Dokonce jsem si večer pustil film a otevřel jsem si velkou zmrzlinu s tím, že si dám pár soust, a potom ji zase schovám do mrazáku. Asi tušíte, jak jsem dopadl. V kelímku nezbylo nic a já jsem ho prázdný vyhodil do koše. Nestávalo se to každý den, ale častěji než jsem si chtěl připustit.

Tohle všechno bylo do doby, než jsem objevil knihu Whole30. Je v ní popisován 30 denní program na restart těla pomocí stravování, které nevytváří neplechu, ale podporuje zdravé a přirozené fungování těla. Jako jedno z pravidel programu bylo vyřadit na 30 dní přidaný cukr. Autoři popisovali důvody vyřazení, ale nebylo to pro mě úplně ono. Zjistil jsem, že napsali před knihou Whole30 ještě jednu knihu, která se jmenuje Jídlo na první místě, jak příznačné. Samozřejmě jsem neodolal a knihu jsem si koupil a pustil se do jejího čtení. V ní je opravdu krásně popsáno fungování jednotlivých typů potravin na lidské tělo. Kniha Jídla na první místě mi konečně otevřela oči. Ztratil jsem všechny iluze.

Hlavní důvod, proč jsem si zakoupil knihy o stravování byl ten, že jsem se po jídle cítil unaveně, bez života. Podle mě je tohle přesně opačný pocit, který bych měl cítit, když doplňuji palivo na další aktivity. Zajímalo mě to a začal jsem hledat. A jak to tak bývá, objevila se přede mnou kniha Whole30, která všechno odstartovala. Mám ještě jeden důvod, proč jsem řešil stravu. Cvičím pravidelně s vlastní vahou, ale dlouho dobu jsem se nemohl posunout z místa. Neustále jsem dělal stejný počet opakování a nebyl jsem schopný přidat si alespoň jedno navíc. Měl jsem pocit, jako bych zatuhl. Zajímalo mě co by se s tím dalo dělat. A odpověď jsem našel v podobě změny stravování.

Program Whole30 mám v plánu absolvovat v září. Důvod, proč jsem s ním nezačal teď je prostý. Lucka mi připravila dárek k narozeninám a má obavy, že bych musel porušit přísná pravidla programu, proto jsem termín začátku posunul až na září. Do té doby jsem se ale rozhodl vyvarovat se cukru. Znamená to pro mě hodně číst složení potravin, což jsem předtím dělal, ale teď tomu věnuji ještě větší pozornost. Moje pravidlo je jednoduché, vyřazuji všechno co má v sobě přidaný cukr. Takže jsou pro mě zapovězené potraviny jako zmrzlina, ochucené jogurty a většina potravin ze supermarketu, které jsem předtím hojně konzumoval.

Naopak se nevyhýbám cukru v ovoci ani v zelenině. Tento cukr není přidaný, ale je přirozenou součástí pokrm. Jen si musím dát pozor na šťávy a džusy, které jsou zbaveny vlákniny a mají vysoký obsah cukru. Také se snažím konzumovat ovoce a zeleninu jako součást celého jídla a ne samostatně, jako svačinku nebo dezert. Protože to by mělo stejné účinky, jako bych si dal slazený zákusek nebo zmrzlinu, a toho se chci vyvarovat.

Dávám tedy sbohem přidanému cukru. Slibuji si od toho, že se zbavím závislosti na něm a nebudu používat jídlo jako odměnu, která se hned po snědení stává trestem.

 

Poděkování za úvodní fotografii: DocChewbacca via Flickr cc

internet-mail-800px

Nenechte si utéct nejnovější články

Každý čtvrtek publikuji nový článek na téma osobního rozvoje a růstu. Pro inspiraci a lákající k aktivitě. Všechny jsou původní a originální. Všechny jsou 100% prožité a vyzkoušené. Vyplňte vaše jméno a emailovou adresu, na kterou vám budu posílat aktuální články, aby vám nějaký neunikl.